American Crime

Jag har precis sett klart filmen American crime. Urs alltså! Bra film men riktigt, riktigt hemsk.

Jag älskar verklighetsbaserade filmer, berättelserna sätter sig hos mig mycket mer och på nåt sätt blir det som om jag får ett verklighetsuppvaknande.


Den utspelar sig 195 i Indianapolis. Sylvia och hennes syster Jennie ska bo hos Gertrude och hennes barn under en tid, för 20 dollar i veckan, medan deras cirkusabetande föräldrar är iväg och jobbar. Vad de inte anar är den hemska tortyr som väntar Sylvia.
Den första misshandeln äger rum när Sylvia och Jennifers föräldrar inte har skickat checken i tid, de bestraffas genom att piskas med ett skärp. Efter en incident med Gertruds äldsta dotter Paula blir situationen och misshandeln värre och värre för Sylvia.
Det är nere i källaren den mesta av misshandeln äger rum och utförs av både Gertrude, hennes barn och barnens kompisar. Jag tror barnen inte förstår till en början vad de gör, de gör ju bara som mamma säger och hon säger att Sylvia ska straffas eftersom att hon har varit dum.
Sylvias syster vägar inte göra någonting eller säga något av rädsla för att själv bli utsatt för denna tortyr.

Filmen utspelar sig paralelt i två delar där ena delen handlar om rättegången efter allt och andra delen är där sylvia berättar och vi får se vad som hände.

Den är ritkigt bra och riktigt hemsk. Gripande film!



Nu ska jag borsta tänderna sen lägga mig och läsa en stund.
Somnade tidigare ikväll och vaknade 00.15 kanske, så kan inte säga att jag är så trött nu :P, men får läsa till jag somnar!

Nattinatt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0