Recension: Innan jag dör - Jenny Downham

“Sextonåriga Tessa har leukemi och vet att hon ska dö.

Vad ska hon göra under de månader hon har kvar?

Hon har ju så mycket som hon inte har hunnit med.

Så hon gör upp en lista över saker hon vill göra och uppleva innan hon dör.

Högst upp på listan står att vara tillsammans med en kille.”

 

Första saken på listan är att ha sex. Tessas bästa kompis, Zoey, lovar att hjälpa henne ta sig igenom listan innan slutet. De börjar med att gå ut på en nattklubb och spanar in två killar som kommer att bli deras ”offer” för kvällen. Zoey har kondomer i väskan.

 

Bit för bit betar sig Tessa igenom listan, den ena galna saker efter den andra kan man tycka. Men tänker man efter är de inte så galna egentligen. Skulle jag veta att jag oundvikligt skulle dö skulle jag också vilja testa droger till exempel, jag skulle vilja gifta mig, resa... ja allt! Jag skulle göra allt jag möjligen skulle hinna med! Jag skulle leva mitt liv i snabbfart.

 

Även fast berättelsen är sorglig så finns ändå hoppet och humorn med enda till slutet, och det gör det hela ännu bättre. Den blir inte sådär hjälplöst tung som vissa sådanna här böcker kan bli. Att när man har läst ut den sitter man där helt tom innombords och vet inte riktigt hur man ska bete sig eller känna.

Här känner jag mig lite sorgsen, men samtidigt lite glad.

 

Sen ett stort pluss denna bok får är slutet! Gud vad jag älskar det här slutet! Man vet från början det oundvikliga, hon kommer att dö. Men slutet är så fint, beskrivet så bra att jag kan inte annat än älska det trots allt.


Kommentarer
Postat av: Jess

får jag låna den? eller är det en lånebok?

2009-02-08 @ 17:41:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0