Recension: House of evil - John Dean

" In the heart of Indianapolis in the mid-1960s, through a twist of fate and fortune, a pretty young girl came to live whit a thirty-seven-year-old mother and her seven children. What began as a temporary childcare arrangement between Sylvia Liken's parents and Gertrude Baniszewski turned into a crime that would haunt cops, prosecutors, and a community för decades to come...

When police found Sylvia's emaciated body, whit a chilling message carved into her flesh, they knew that she had sufferd tremendously before her death. Soon they would learn how many others - including some of Baniszewski's own children - participated in Sylvia's murder, and just how much torture had been inflicted in one..."

Jag blev sugen på att läsa den här boken eftersom att jag har sett filmen om samma fall: An american crime.
Boken är skriven på engelska av journalisten John Dean. Jag har inte läst ut hela boken eftersom att jag tyckte att den var väldigt svårläst. Det var lätt att hänga med så länge han skrev om och berättade vad som hade hänt. När man fick beskrivet vilket helvete hon hade det under den tortyr som ledde till hennes död. När man sedan kommer till den rättsliga delen, när man får läsa om rättegången och han beskriver olika advokater och vad de har gjort tidigare och vilka de representerar och vad de gör under rättegången, där börjar jag tröttna. Självklart är jag nyfiken på hur allt gick till, men samtidigt vet jag ju hur rättegången slutar sedan innan.
Jag har svårt att hänga med i denna svåra engelska eftersom att jag inte förstår alla rättsliga och viktiga ord och jag orkar inte sitta med en ordbok och slå upp varje ord jag inte förstår. Så jag gav upp.
Hade jag dock haft en översättning av boken tror jag att jag hade läst den från pärm till pärm utan stopp, just för att jag ändå är så pass nyfiken. Jag hoppas att de som gjorde detta, iallafall Gertrude fick det straff de förtjänade och att de(hon) hade en helvetisk rättegång. Jag har dock lite svårt att skylla på barnen som var med. Jag anser att allt är Gertrude's fel och att hon hjärntvättade barnen, jag menar.. ena pojken var liksom bara tolv år. Hon var en sjuk kvinna och ett oskyldigt barn hamnade mitt i hennes herravälde. Fyfan!

Jag tycker att alla som känner sig ganska säkra på engelska eller har en bra ordbok till hands ska läsa denna iallafall. Eller se filmen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0