Recension: Bombyx - Anne Rambach

Bombyx
Författare: Anne Rambach
Utgivningsår: 2008
Förlag: Sekwa Förlag

"För den som avslöjar hemligheten är döden ett lågt pris."


"Frilandsreportern Diane Harpmann försöker döva sorgen efter en personlig tragedi genom att skriva ytliga livsstilsreportage. Under ett jobb på restaurang Bombyx i Paris Chinatown hamnar hon mitt i en blodig eldstrid. Hon klarar sig undan med livet i behåll och engångskameran full med avslöjande foton.

Tillsammans med en kollega ger hon sig in i en livsfarlig undersökning med tvära kast mellan kinesiska triader, amerikanska spioner, rysk maffia och fransk säkerhetstjänst. Hot, vittnen som försvinner, manipulation, statslögner mot bakgrund av industrispionage och bioterrorism - och snart blir Diane själv måltavla."



Jag blev positivt överraskad till den här boken, ska jag börja med att säga. Jag hade inte så jättehöga förväntningar och egentligen känner jag att kriminalare eller sådanna här research-böcker egentligen inte brukar falla mig rätt på tungan alla gånger. Men den här gången faller det dock ganska rätt, vilket gör mig glad!
Boken är lättläst och Rambach skriver på ett sätt som gör att läsaren verkligen är med i det som händer hela tiden. Hon lyckas hålla spänningen om researchen vid liv samtidigt som huvudpersonen Diane har egna spöken i sin privata garderob som man vill veta mer om. Rambach skriver väldigt miljöbeskrivande och det gillar jag, dock tyckte jag att det kunde bli lite rörigt med alla franska namn på olika byggnader och platser.

Dianne är frilandsjournalist och är bosatt i Paris, efter en personlig tragedi tar hon bara på sig enkla uppdrag och lever en dag i taget. En dag när hon är på restaurangen Bombyx för att fotografeta ett bröllop och intervjua de som är där bryter en skottlossning ut och Dianne överlever med nöd och näppe, hon lyckas till och med fånga mördaren på bild. Efter det blir Dianne blir nästan besatt av att ta reda på vad som hände där den kvällen och varför det hände, det här kan komma att bli hennes livs artikel. Hon kastar sig in i den grävande journalistiken och hamnar snart själv mitt i eldstriden.

En liten sak jag har att klaga på är att det var väldigt många karaktärer och massa olika människor med och jag hade svårt att skilja på vem som var vad i vissa sammanhang. Som jag skrivit förut har jag dåligt namnminne och det här problemet var inte till min fördel här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0