Recension: Dexters dunkla drömmar - Jeff Lindsay

"r vi presentera Dexter Morgan, en Hannibal Lecter i fårakläder...
En seriemördare som ryser vid åsynen av blod...
Et
t monster vars gyllene regel gör honom mänsklig:
Han dödar bara onda människor

Dexter Morgan är nog inte mannen man tar med sig hem till familjen. Om man förstår vem han är, vill säga. Men det gör ingen. Ytligt sett är Dexter den perfekte gentlemannen, artig, charmerande och prydlig - det bäst klädda monstret i Miami, anser han själv. Han är också omtänksam styvbror till Deborah, polis i Miami, och därutöver bara intresserad av en sak: att ta livet av folk som verkligen förtjänar att dö.

Dexters dragningskraft på det motsatta könet gör honom ständigt lika förvånad - och totalt likgiltig, eftersom käsnlor är någont som Dexter inte har. Han är tömd på all mänsklighet, fast mycket dukig på att hålla masken.
Trots att han inte tål åsynen av blod arbetar han som blodanalytiker för Miamipolisen, ett jobb som ger honom goda möjligheter att hålla koll på de senaste mordfallen och ögonen öppna efter nya personer som förtjänar hans uppmärksamhet.
Dexters välorganiserade liv blir plötsligt stört när en ny seriemördare börjar operera i stan. Det fantastiska med honom är att han verkar ha stil och ett tillvägagångssätt som är nästan identiskt med Dexters sätt att ta livet av sina offer. Men den nye mördaren tar sig inte bara in på hans revir. Han verkar vilja att Dexter ska komma ut och leka tillsammans med honom..."

Ni kanske har sett tv-serien Dexter? Detta är boken som serien bygger på. Hela första säsongen är samma story som boken. Jag som då har sett första säsongen av Dexter visste ju exakt vad som skulle hända, så det var inte jättespännande för mig att läsa. Men samtidigt tyckte jag att det var ganska underhållande.
Mycket av vad som händer i boken och i serien är ganska likt, men det är klart att det skiljer sig åt ibland. Framförallt karaktärerna. Kriminalinspektör LaGuerta till exempel, i boken framställs hon som en riktigt korkad bimbo och den känslan av henne fick jag inte när jag såg serien. Dexter syster Deborah är väl ganska lik sig i serien och boken, förutom att jag tyckte väldigt mycket bättre om hennes karaktär i boken än i tv-serien. Jag tålde verkligen inte henne när jag såg serien, jag tyckte att hon förstörde allt ihop. Men det kan bero på att jag inte gillade skådespeleriet, att jag tyckte tjejen som spelade henne verkade jobbig... jag vet inte riktigt.

Men annars är det ganska likt. Dexters desperata sökande efter denna seriemördare som är så lik honom. Som verkar veta saker om honom som han inte vet själv. Som är inne i hans lägenhet och lämnar små ledtrådar, som en gåta Dexter måste lösa.
Dexter gör det han kan för att hjälpa sin syster att lösa fallet, så att hon kan visa fram fötterna i det tuffa polisyrket. Men hjälper han henne bara för att vara snäll med henne eller finns det någonting annat som ligger bakom? Om han skulle hitta denna mördare, skulle han då vilja att han åkte fast eller vill han hitta honom så att de kan bli bästa vänner och leka tillsammans? De har ju onekligen samma intresse.
Dexter förstår inte rikitgt varför han dras till denna hemska man, men han vet att han skulle vilja möta honom öga mot öga. Att för en gångs skull få träffa någon som är precis som han själv.

Det är lite svårt att bedömma vad jag tycker om boken eftersom att jag inte läser den med helt nya ögon, jag kan historien och jämför den hela tiden med tv-serien. Och det gör att det blir svårt för mig att betygsätta den.