Recension: New moon - Stephenie Meyer







" 'Shoot,' I muttered when the paper sliced my finger;

I pulled it out to examine the damage.
A single drop of blood oozed from the tiny cut.

It all happend very quickly then.

'No!' Edward roared... Dazed and disoriented, I looked up from the bright red blood pulsing out of my arm - into the fevered eyes of the six suddenly ravenous vampires.


For Bella Swan, there is one thing more important than life itself; Edward Cullen. But being in love whit a vampire is even more dangerous than Bella could ever have imagined. Edward has already rescued Bella from the clutches of one evil vampire, but now, as their daring relationship threatens all that is near and dear to them, they realize their troubles may be just beginning..."


Detta är en jättebra uppföljare på den första boken i serien, Twilight, eller som den heter på svenska:
Om jag kunde drömma
.
Jag läste den första boken på svenska, men den här är på engelska och jag måste säga att jag tycker att det är roligare att läsa på engelska. Egentligen spelar det inte så stor roll för mig, för böckerna är så sjukt bra ändå men jag kommer nu välja att läsa resten av böckerna på engelska.
Eftersom att jag inte är van att läsa så mycket engelska längre var jag lite orolig över att det skulle vara svårt för mig att förstå och komma in i boken, men det var inga som helst problem. Det kan kanske bero på att boken inte är skriven med så svårt språk, det är ju trots allt en ungdomsbok.

Jag älskade den första boken, och jag älskade den andra! Det kanske till och med är så att jag gillar bok nummer två bättre. Precis som med den första boken varken kan eller vill man sluta läsa.

Kärleken mellan Bella och Edward är starkare än någonsin. Bella har allt hon kan önska sig, utom en enda sak: hon vill bli en del av Edwards familj, hon vill också bli en vampyr. Men Edward verkar inte dela hennes önskan och det frustrerar henne.
När Edwards familj uppvaktar Bella på hennes födelsedag händer en olycka som absolut inte får händla i ett rum med vampyrer, Bella får ett papercut och börjar blöda. Jasper kan inte kontrollera sig när doften och synen av blod slår honom och han försöker kasta sig över Bella. De andra i familjen kommer till hennes undsättning.
Efter incidenten är inte Edward sig lik, han drar sig undan och hon kan ana en viss kyla i hans blick. Och en dag släpper han bomben som förstör hennes inre.

New moon innehåller mycket mer sorg än den första boken. Jag kan verkligen känna all den där ångesten Bella går omkring och bär på. Men samtidigt som allt känns mörkt och hemskt har jag hoppet kvar, det kan ju kanske bero på att jag vet att det finns fler böcker efter denna och de måste ju handla om någonting, haha!
Det kommer in nya karaktärer som man får lära känna, till exempel Bellas barndomskompis Jacob. De två kommer varandra riktigt nära och blir goda vänner.

Stephenie Meyer håller historien så verklig och levande hela boken igenom. Man kan så lätt leva sig in i det!
Det är bara så bra!

***** / *****
(5/5)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0