Recension: A walk to remember - Nicholas Sparks

A walk to remember
Författare: Nicholas Sparks
Utgivningsår: 2000
Förlag: Grand Central Publishing
Antal sidor: 240
Första meningen: "In 1958, Beaufort, North Carolina, which is located on the coast near Morehead City, was a place like many other small southern towns."


"There was a time when the world was sweeter... when the women in Beaufort, North Carolina, wore dresses, and the men donned hats... Every April, when the wind smells of both the sea and lilacs, Landon Carter remembers 1958, his last year at Beaufort High. Landon had dated a girl or two, and even once sworn that he'd been in love. Certainly the last person he thought he'd fall for was Jamie, the shy, almost ethereal daughter of the town's Baptist minister... Jamie, who was destined to show him the depths of the human heart - and the joy and pain of living."


Detta är alltså novellen som filmen med samma namn är baserad på.

Jag har sett filmen flera gånger, jag älskar den verkligen. Varje gång jag ser den gråter jag floder och jag tror inte att någon som ser den lämnas oberörd. Jag visste faktiskt inte om att filmen var baserad på en novell förren jag såg en "bakom kulisserna dokumentär" från en annan film, Dagboken.
Dagboken är också baserad på en novell och båda dessa två noveller är skriva av samma författare - Nicholas Sparks.
Jag tycker att både A walk to remember och The Notebook (som Dagboken då egentligen heter) är två av de vackraste kärlekshistorierna som skrivits och båda filmerna är två av mina största favoriter. Ska jag vara ärlig blev jag lite förvånad när jag fick veta att det är en man som skrivit båda två, jag är fördomsfull ja, men att en man kan skriva sådanna kärlekshistorier gör mig förvånad... men otroligt förhoppningsfull! :)

Vad tyckte jag om boken nu då? I love it!!
Jag vet ju redan det mesta som händer och jag vet hur det slutar, men ändå gråter jag flera gånger. Det är så vackert och det är så bra. Den är så full av kärlek och glädje samtidigt som den är så sorglig. Jag tyckte även den var rolig på sina ställen och hade sin lilla humor.

Det här är en bok som får en att hoppas och tro på kärleken och att den övervinner allt, och i detta höstmörker kan man behöva sådant.
Jag tycker att har ni inte sett filmen så SE den, och gillar ni böcker och gillar ni att läsa borde ni verkligen läsa den här boken! Jag kommer läsa den igen, flera gånger!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0