Recension: Nu vill jag sjunga dig milda sånger - Linda Olsson

"En mörk marskväll kommer Veronika, en ung författare, till en enslig stuga i en liten by i Dalarna. Hon är på jakt efter ensamhet och stillhet, för att skriva färdigt en roman och för att komma över en stor sorg.
Hennes ankomst observeras i tysthet av den gamla kvinnan som bor i huset bredvid, den enstöriga Astrid. I tryggheten bakom sina skyddande väggar bevarar hon mörka familjehemligheter och en personlig tragedi.
Medan den kalla vintern efterträds av våren närmar sig de två kvinnorna sakta varandra. Mot bakgrund av årstidernas växlingar spirar en ovanlig vänskap. En vänskap som ska förändra bådas liv för alltid."

Min mamma lånade den här boken av mig för länge sedan men hon orkade inte läsa ut den för att hon tyckte den var så seg och tråkig. När jag sedan skulle börja läsa den var väl inte mina förhoppningar skyhöga efter hennes betyg på den, men jag vet att vi har tyckt olika om böcker förut så jag försökte läsa med öppna sinnen. Hur gick det då?
Så olika vi tyckte! Jag tyckte att det här verkligen var en mysig bok! Visst, det händer inte jättemycket i karaktärernas vardag men man vet hela tiden att det finns någonting där att lösa. Båda kvinnorna bär på ett mörkare och jobbigare förflutet och nyfikenheten på vad det kan vara gör att spänningen håller sig vid liv. Sedan gillade jag just att det inte händer så mycket. Jag tyckte att det var en skön avkoppling att sitta och mysläsa denna bok.

Jag tyckte om att följa hur karaktärernas förhållande till varandra sakta men säkert byggs upp. Kvinnorna är så olika, främst när det gäller ålder men även när det gäller livsstil. Olikheter dras till varandra brukar man ju säga! :)

Ja, en bra bok enligt mig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0