Recension: Blodsarv - Denise Mina

Blodsarv
Orginaltitel: The field of blood
Författare: Denise Mina
Utgivningsår: 2007
Förlag: Månpocket

"Glasgow 1981.
Den unga Paddy Meehan drömmer om att bli journalist och har precis fått sitt första jobb på en av stadens tidningar.
    När den treårige Brian Wilcox försvinner och efter ett par veckor hittas brutalt ihjälslagen, riktar polisen genast misstankarna mot två tolvåriga pojkar. En av dem visar sig vara kusin till Paddys pojkvän Sean. Några dagar senare publiceras namn och bild på de båda pojkarna och alla tror att det är Paddy som ligger bakom - allt för att främja sin egen karriär.
    I staden råder närmast lynchstämning mot förövarna. Men Paddy blir mer och mer osäker på att man hittat rätt gärningsmän. Utan stöd från kollegor eller familj ger hon sig ut för att ta reda på sanningen. Men hennes nyfikenhet är inte uppskattad och snart inser hon att det finns någon som är berädd att göra allt för att få stopp på henne frågor."

Jag är egentligen inget fan av kriminalare.
Det står att den här boken är en deckare men jag får direkt känslan av att jag läser en kriminalroman, även fast det inte är polisens arbete man får följa utan journalisternas.
Detta är långt ifrån en av de bästa böckerna jag läst och jag var ju nära på att sluta läsa den i början. Men jag gav den fler och fler chanser och tillslut var jag bara tvungen att läsa ut den. Jag var tvungen att få veta om det verkligen var dessa två pojkar som brutalt hade mördat lilla Baby Brian. Ju mer jag läser desto mer fastnar jag.

En helt okey bok.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0