Recension: Fem personer du möter i himlen - Mitch Albom

"Fem personer du möter i himlen är en varm och humoristisk
bok som vill få oss att förstå miningen med livet - att inget liv är meningslöst, att vi alltid lämnar något efter oss. Eller som Alboms gamle lärare i Tisdagarna med Morrie uttrycker saken: "All kärlek vi har skapat finns kvar. Alla minnen finns kvar. Vi lever vidare i hjärtat på var och en som vi har berört och format medan vi levde här."
      "Fem personer du möter i himlen är berättelsen om Eddie, som arbetar som vaktmästare på ett nöjesfält. Han har, i sina egna ögon, levt ett fullkomligt meningslöst och ointressant liv. På sin åttiotreårsdag omkommer han i en tragisk olycka - han offrar sitt liv för att rädda en liten flicka från att krossas av en fallande vagn i en av attraktionerna.
      Eddie vaknar upp i livet efter detta. Där inser han så småningom att döden inte alls innebär slutet utan början.
Han lär sig också att himlen inte är någon slutstation, utan en plats där man får sitt liv förklarat för sig av fem personer. Eddies fem personer är både sådanna han har känt väl och sådanna han knappt minns att han har träffat, men de har en sak gemensamt: deras liv har i något avseende påverkats av Eddie. En efter en berättar de om sitt liv och vilken roll han har spelat där. De belyser mysterierna i hans till synes meningslösa liv och ger honom svaret på den ständiga frågan varför hans liv blev som det blev."

Eftersom att jag inte på något sätt är troende och tror på någon Gud eller på ett liv efter detta funderade jag först om det var värt att läsa den här boken eller inte. Men jag tänkte att den kunde ju ändå vara rolig att läsa och det hade jag helt rätt i. Ävan fast jag inte alls tror på någonting av himlen eller Gud så fick jag ändå ut någonting av att läsa boken.
Man får se tillbakablickar genom hela Eddies liv, som enligt honom var helt meningslöst. När han pratar med människorna uppe i himlen inser man att det han gjort med sitt liv inte var meningslöst och att inget liv är meningslöst. Du påverkar männsikor dagligen och även fast man kanske inte alltid känner det så, så betyder man mycket för vissa människor.
Jag kom och tänka mycket på människorna runt omkring mig och hur mycket vissa av dem betyder för mig. Vad jag skulle göra för dem och att jag hoppas att de vet vad de betyder för mig även fast jag kanske inte säger det så ofta som jag kanske skulle vilja. Man ska ta vara på sitt liv så länge det varar också, fast just det där fick mig bara att känna mig stressad. :P