Recension: Roms Portar - Conn Iggulden (Första delen i bokserien Kejsaren)

"Rom - ärans och dekadensens, skönhetens och ränkernas stad.

På ett gods strax utanför staden växer två pojkar upp och för alltid väver barndomen deras liv samman. Gajus är senatorson och privilegierad. Marcus en adopterad oäkting. De tränas i stridskonst under en legendarisk gladiator och drömmer om fältslag, berömmelse och om att tjäna det mäktigaste imperium som dittills skådats.
    Ett slavuppror tvingar de unga männen till Rom där deras vägar skils åt. Marcus hamnar som soldat i Grekland och hans skicklighet i strid prövas. Gajus stannar i Rom och blir alltmer indragen i den politiska maktkamp som skakar stadens grundvalar och så småningom leder till ett blodigt inbördeskrig ..."

Första boken. Roms Portar, i Conn Igguldens bokserie Kejsaren.

Jag kan ju börja med att säga såhär: Jag hatar vanligtvis historia! Så jag hade väl inga särskillda förhoppningar när jag läste den här boken utan tänkte mer att jag skulle ge den en chans och att den kanske skulle vara en bra ströläsning. Men oj, efter första kapitlet var jag fast! Första delen av boken drar mig djupt in i historien och jag blir både engagerad och fascinerad.
Man får från början läsa om hur de två vännerna Gajus och Marcus växer upp tillsammans och skapar ett starkt vänskapsband mellan sig. De blir tränade av en gammal gladiator som Gajus far har anlitat för att göra dem till starka krigare.
De växer sedan upp och flyttar till Rom, där deras vägar skils åt. Gajus tar del av det politiska livet i Rom medan Marcus utbildar sig till legionär (en soldet i det romerska imperiet).
Bandet mellan de två vännerna finns dock alltid där även fast de lever två olika liv. Det är hårt och allting handlar om liv eller död. Det är många strider de får utkämpa - träningskamper och allvarliga strider, men nästan jämt handlar det om just det, liv eller död.

Betyg
****/*****
4/5

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0