Allt för min syster - Jodi Picoult

Allt för min syster
Orginaltitel: My sister's keeper
Författare: Jodi Picoult
Utgivningsår: 2004
Förlag: Månpocket
Första meningen: "I mitt tidigaste minne är jag tre år gammal och försöker döda min syster."

"Trettonåriga Anna Fitzgerald har alltid funnits där för sin syster Kate - bokstavligt talat. För Anna  är en så kallad designer baby, en perfekt genetisk matchning till systern, som lider av en ovanlig  typ av leukemi. Hon var bara några minuter gammal när hon för första gången donerade friskt  blod till sin syster. Det är kanske inte så konstigt att Anna hela livet känt sig som en reservdel till  Kate.
   Men nu har Anna fått nog. Kate har blivit sämre och om inte Anna donerar sin ena njure till  henne kommer Kate att dö. Trots att Anna älskar sin syster vill hon inte längre att besluten ska  fattas över hennes huvud. Hon uppsöker en advokat och stämmer sina föräldrar för att få rätten att bestämma över sin egen kropp..."


Detta var en riktigt stark bok som behandlar svåra frågor och svåra beslut. Boken är uppdelad så att i olika kapitel får man följa olika personer och deras tankar. Det är: Anna, pappan, mamman, brodern, Annas advokat samt Julia som utses som god man åt Anna i syftet att hon ska försöka hjälpa domstolen att avgöra vad som är bäst för Anna.
Alla personerna har en massa olika tankar och känslor både kring Kates sjukdom och kring Annas beslut om att inte längre ställa upp på att rädda livet på sin syster, och det gör allt så mycket mer gripande anser jag. Det är klart att jag förstår att föräldrarna vill göra allt de kan för att deras dotter ska överleva, men samtidigt är det rätt att sätta ett barn till världen just för det syftet?

Man får många tankar och känslor i och med boken, och jag hade aldrig kunnat lista ut hur den skulle sluta.
Boken kommer som film på bio här i Sverige den 25 september, så läs den och se den på bio med mig! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0