Recension: Smuts - Katarina Wennstam

SMUTS
Författare: Katarina Wennstam
Utgivningsår: 2007
Förlag: Albert Bonniers Förlag

"Jonas Wahl är framgångsrik advokat. Han har en vacker fru, fina barn och
ett i varje detalj designat hus. Jonas karriär har tagit ordentlig fart och han har fått ett erbjudande från TV att kommentera en traffickingrättegång som dominerar Sveriges nyhetsbevakning. Vad ingen vet är att han spelar ett mycket högt spel i medias strålkastarljus.
Hustrun Rebecca borde kunna skatta sig lycklig, men det finns en krypande känsla av att allt inte står rätt till. Vad gör Jonas alla kvällar han jobbar över? Samtidigt utvecklas deras 14-åriga dotter Emma snabbt och hennes begynnande sexualitet pockar på. Emma lockas och skräms av sina egna fantasier. Skammen bränner - men vem är det egentligen som är skamlig?"

Detta är den tredje boken jag läst av Katarina Wennstam, men det är den första romanen. Jag har tidigare läst hennes böcker Flickan och skulden och En riktig våldtäktsman.

Katarina tar med en till en värld som man mycket väl känner till men som man på ett sätt förnekar att man vet om, hon pratar om det känsliga ämnet prostitution, sexhandel och människohandel. Hon målar upp en bild att sexköparna och torkarna inte alls behöver vara dessa sliskiga, ensamma gubbarna som inte kan få sex på annat håll. Det kan vara precis vem som hellst.

Här möter vi alltså Jonas Wahl och hans familj. Jonas är en framgångsrik och omtyckt advokat som utifrån ser ut att leva det perfekta livet, med en underbar fru och fina barn. Men man ska väl komma ihåg att allting inte alltid är som det ser ut att vara. Bakom väggarna i det stora, fina huset familjen bor i är situationen inte lika vacker. Jonas jobbar mycket och ofta övertid. Han hustru Rebecca misstänker att han har en affär med en annan kvinna men låtsas som att hon inte ser och fortsätter skådespelet om den "fina familjen".
Jonas lider av ett beroende han inte kan styra över och situationen han har satt sig i börjar falla honom ur händerna. Han gör det han kan för att vara den perfekte familjefadern och en bra make, men sexberoendet gör det svårt för honom. Han märker att Rebecca säkert misstänker någonting och att hon undrar var han är hela kvällarna. Han älskar sin fru och vill bara få ett slut på karusellen och vara nöjd med det han han, men det verkar inte vara så enkelt för honom. "Jag behöver hjälp", är tanken han har tänkt flera gånger. Varje gång han går till en ny flicka sätter han sin perfekta tillvaro på spel, det är han väl medveten om. Men trots det kan han inte sluta.

Jag tycker att det här absolut är en läsvärd bok. Jag gillar Katarina Wennstam och hennes sätt att skriva. Boken är lättläst men med ett ganska tungt innehåll om högt uppsatta män och sexhandel. Det är en viktig fråga som det pratas för lite om. Hur många flickor är det egentligen som luras till sverige från öststats-länderna i hopp och mycket pengar och ett bra jobb? De kommer hit med höga förväntningar som krossas när de blir inlåsta i små lägenheter och tvingas till sex flera gånger per dag och större delen av pengarna sexköparna betalar för det tar hallikarna.

Jag tyckte att det kanske blev lite smått förvirrande ibland med olika karaktärer, om vem som arbetade med vad osv. Men bara man läste vidare gick det upp för en ganska snabbt vem personen var igen. Att jag hade det här problemet kan kanske bero på att jag är ganska dålig på namn, för andra kanske detta inte alls är ett problem när de läser denna bok.