Dokumentär

Eftersom att jag inte har en fungerande tv så sitter jag ofta och ser programmen som har sänds på datorn istället. Alla kanaler lägger upp programmen som sänds på sin sida. Det är jättebra för då kan jag se dem när jag vill! :P Vissa kanaler har att man kan se programmen i ca nio dagar gratis. Ikväll har jag sett Halv åtta hos mig och en dokumentär som Malin hade sett och berättat om för någon vecka sedan.
Det handlade om en kvinna från England som åkte långt ut i afrikas öken för att bo med ett av de få stamfolk som finns kvar där. Hon skulle bo där en månad och hon skulle bli och leva som kvinnorna i byn. Det var väldigt spännande och roligt att se en sådan annorlunda kultur, samtidigt som att jag tyckte att det var väldigt hemskt.
Kvinnorna gifts bort när det är mellan tolv till fjorton år. Under vistelsen var den en tjej från grannbyn som skulle gifta sig och alla var bjudna.
Men det var så hemskt. Flickan grät och skrek och vägrade bli förd till byn där hennes blivande make väntade. Kvinnorna i byn bara drog med henne skrattandes liksom medans den stackars tjejen var helt utom sig. Hon skulle sedan vara i den andra byn tillsammans med sin make i två - tre dagar och sedan skulle hon återvända hem till sina föräldrar och fortsätta bo där tills de tyckte att hon var redo att bo tillsammans med sin make. Det tyckte jag va riktigt hemskt. Att hon blev intvingad i det där, så ung som hon var också. Men tydligen, om hon senare i livet hittade en annan man hon hellre ville leva med så fick hon skilja sig. Och det kändes ju skönt iallafall, att hon kunde dra sig ur om hon ville sen. Det var tydligen ganska vanligt också.

Sedan hade de en sed som jag tyckte va ganska konstig. När barnen är ca tio år, då slår man ut de nedre framtänderna på dem och de tycker att det är snyggt. Och man gör detta på alla barn, på både killar och tjejer. Tänk satan va ont det ska göra, bara slå ut tänderna sådär utan någon som hellst bedövning. Fy fan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0