Recension: Roswell High; Inkräktaren - Melinda Metz

"Michael har tagits tillfånga av sheriff Valenti som planerar att utföra vetenskapliga experiment på honom. På den hemliga förläggningen dit Valenti har fört Michael träffar han Adam, en kille i samma ålder. Adam har vuxit upp på förläggningen och vet inte om något annat liv. Vem är han? Kan Adam vara från samma planet som Michael, Max och Isabel?
Allt Michael vet är att det är något mycket speciellt med Adam och att de måste fly tillsammans innan Valenti tvingar Michael att avslöja var Max och Isabel är. För när Valenti väl har fått reda på det har han ingen användning av Michael längre..."

Inkräktaren
är det femte boken i bokserien Roswell High. Max, Michael och Isabel var alla med i den berömda UFO krashen som sägs ha ägt rum i Roswell år 1947. Vissa säger att det bara är en skröna, men andra är fullt säkra på att aliens finns och att det inte alls var en väderballong som kraschade, som regeringen gick ut och sa att det var.

Lite bakgrund om boken:
Fyrtio år efter UFO kraschen öppnas tre kapslar i en grotta utanför Roswell, ut kommer tre barn. De upptäcks när de vandrar omkring nakna i öknen och de omhändertas. Ingen misstänker att det skulle vara någonting konstigt eller ovanligt med barnen, de ser ut som riktiga människor, utom Sheriff Valenti. Valenti är polischef i staden och han är även en agent i en organisation som letar och vill fånga utomjordingar.

Max, Michael och Isabel vet från början att de är annorlunda. De har helande krafter och övernaturliga förmågor. Med lite efterforsking och pusslande lyckas de lista ut att de inte är från platen jorden, men vart de kommer ifrån har de ingen aning om. De är väldigt noga med att hålla sin identitet hemlig. Men en dag, när Liz blir skjuten på cafeét hon jobbar och Max heelar henne sätts allt på spel.
Liz, Maria och deras bästa vän Alex blir snart nära vänner till dessa tre utomjordingar och de gör allt för att hålla deras hemlighet.

Vet inte direkt vad jag ska skriva om den här boken, det är så svårt när det är den femte boken i en bokserie, vill ju inte avslöja allt vad som händer ifall någon skulle vilja läsa dem! :P Jag kan ju säga att jag började titta på TV-serien som gick på tv för några år sedan, Roswell, som är baserad på dessa böcker. Jag föll pladask och var nästan helt bessatt av den. När jag fick veta att den var baserad på en ungdomsbokserie var jag ju tvungen att läsa den. Jag har dock läst de flesta böckerna hittills på svenska, alla utom den första, och jag kan ju säga att de är MYCKET bättre på engelska. Dock svåra att få tag i. De är till och med JÄTTESVÅRA att få tag i på svenska. Jag letar och letar och letar. De finns nästan ingenstans. Jag hade tur som hittade den här boken på bokrean, men hur jag ska få tag i resten är för mig en liten gåta. För jag måste ha resten, jag måste veta hur historien slutar egentligen. Eftersom att TV-serien nerlagd så gjorde de ett ganska hastigt avslut. Jag tror verkligen inte att den rätta historien avslutas på det viset.

Det har blivit som ett litet samlarobjekt för mig! :)