Breaking dawn - Stephenie Meyer

"When you loved the one who was killing you, it left you no options."
How could you run, how cuold you fight, when doing so would hurt that beloved one?
If your life was all you had to give, how could you not give it? If it was someone you truly loved?


To be irrevocably in love with a vampire is both fantasy
and nightmare woven into a dangerous heighten
ed reality for Bella Swan. Pulled in  one direction by her intense passion for Edward Cullen, and in another by her profound connection to werewolf Jacob Black, she has endured a tumultuous year  of temptation, loss and strife to reach the ultimate turning point. Her imminent  choice to either join the dark but seductive world of immortals or pursue a fully  human life has become the thread from which the fate of two tribes hangs.

Now that Bella has made her decision, a startling chain
of unprecedented events is about to unfold with
potentially devastating and unfathomable consequences.
Just when the frayed strands of Bella's life - first discovered in Twilight, then scattered and torn in New moon and Eclipse - seem ready to heal and knit together,
could they be destoyed ... forever?


Detta är alltså den fjärde och sista delen i Twilight sagan, den underbara historien om Bella och hennes vampyr Edward. Jag måste ju säga att det kändes rätt vemodigt när jag hade läst ut denna sista bok, tanken som slog mig var: "Vad ska jag göra nu då?".

Jag tycker inte att denna sista bok är den bästa i serien, men när jag skulle försöka komma på vilken jag tyckte var bäst kunde jag inte bestämma mig. Jag tycker ju alla är så bra på sitt eget sätt.
Jag tyckte i alla fall att början och mitten av den här boken var väldigt bra och väldigt, väldigt spännande vissa gånger. Det var kul att Edward och Bellas förhållande "expanderade", eller vad man ska säga. Under den första delen får man följa med dem på deras smekmånad. De verkar ha det så fint och mysigt där... jag vill byta med Bella! Samtidigt som jag där tycker att Edward är lite väl mesig och försikig av sig! :P Det är han i och för sig alltid när det kommer till Bella...
Sedan kommer det en tvist som jag tror ingen förväntar sig ska komma och man vet inte vart man ska ta vägen när det händer! Jävligt spännande blir det då!
 Det var väl mer i slutet av boken jag tyckte att tempot trappades ner en del och jag tycke det blev lite segt. Eller, segt vill jag väl inte säga att det blev... vet inte vad jag ska säga att jag tyckte egentligen, men vissa stunder tyckte jag inte att det hände så himla mycket.

Sedan växer Jacob litegrann på mig i denna bok. Jag tycker inte att han är fullt lika jobbig och dryg nu. Han tog sig litegrann här under sista delen. I början av boken är han dock fortfarande jobbig och mest i vägen enligt mig själv, men sen kommer det en del där man får läsa och följa allt från Jacobs perspektiv... han blir alltså berättarpersonen i ett avsnitt. Det gör ju att man lättare kan relatera till honom samt förstå honom bättre. Sen blir han faktist mindre dryg och jobbig i sen senare delen av boken.

Det är även kul att man får se allt från vampyrernas perspktiv mer än tidigare. Vad de kan göra, man fick följa med ner de jagade och hur de fördrev all "överbliven tid" de har eftersom att de inte sover. Man fick se vad de gör mer än tidigare helt enkelt, det var väldigt roligt! :)

Slutet kan jag tycka var lite förutsägbart... men jag tror att hade det hänt någonting annat skulle jag fan ha bränt boken!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0