Recension: Kyssa sammet - Sarah Waters

Kyssa sammet
Orginaltitel: Tipping the Velvet
Författare: Sarah Waters
Utgivningsår: 1998
Förlag: Natur och Kultur
Första meningen: "Har du någonsin smakat ostron från Whitstable? Om du har det minns du det säkert."

"Den unga ostronflickan Nancy blir handlöst förälskad i music hall-artisten Kitty Butler. Kittys specialitet är att uppträda klädd som man och Nancy kan inte låts bli att facineras av henne. Snart blir hon också Kittys partner, både på och utanför scenen. Men så brädas hon av en rival och hennes fall ner mot samhällets botten i det viktorianska London tar sin början.
Nancy dras in i en grym och dekadent sapfisk överklassmiljö, där människovärdet står betydligt lägre i kurs än njutningen."

Boken utspelar sig under 1800-talet i London. Nancy kommer från en enkel familj som försörjer sig på att tillaga och sälja ostron. När hon sedan träffar den färgsprakande och facinerande Kitty lämnar hon sitt hem och sin familj för att skapa sig ett eget liv tillsammans med Kitty i London.
Drömmarna om berömmelse och oövervinnerlig kärlek är det som driver flickorna frammåt. När de först anländer till London har de inte mycket. Kitty tjänar lite pengar på att uppträda på små, fallfärdiga teatrar och Nancy är ständigt vid hennes sida. På dagarna jobbar de hårt och på nätterna älskar de passionerat. Ingenting verkar kunna skilja dem åt.
Men allt eftersom att Kittys berömmelse blir större och de får uppträda på stora, kända teatrar börjar det knaka i fogarna. Homosexualitet är ingenting som accepteras i samhället och de kan bara visa sin kärlek bakom stängda dörrar. Nancy bryr sig inte om vad folk tycker om tänker om dem, allt hon bryr sig om och älskar är Kitty. Kitty däremot är livrädd över vad folk ska tänka om dem och tillslut väljer hon en man framför Nancy.
Hela Nancys värld rasar samman och hon hamnar på gatan. För att överleva tvingas hon tillslut till prostitution och total förnedring, men hon bryr sig inte längre. Hon har ingenting att leva för ändå.

Detta är en riktigt bra bok! Jag rekommenderar den verkligen! Det som ger boken många pluss är för det första språket och sen även att den utspelar sig under 1800-talet. Jag läser inte så många böcker som utspelar sig från denna tid, men den här vann mitt hjärta. Det är facinerande och spännande boken igenom! Man vet aldrig vad som kommer att hända med Nancy, hennes situation och hennes liv tar många vändningar genom hela boken vilket gör att nyfikenheten och spänningen hålls vid liv.

Jag är redan sugen på att läsa hennes andra böcker!