Att förlora Gemma - Katy Gardner

Att förlora Gemma
Orginaltitel: Losing Gemma
Författare: Kathy Gardner
Utgivningsår: 2002
Förlag: Wahlström & Widstrand

"Esther och Gemma är bästa vänner sedan barnsben; som ler och långhalm hänger de ihop trots att så mycket skiljer dem åt. Esther är vacker och impulsiv, säker på sig själv och sin förmåga ayy charma omgivningen. Gemma är mer alldaglig, ständigt i färd med despetara bantningskurer, ständigt olyckligt kär och med högflygande planer som aldrig riktigt går i lås. Tillsammans ska de ge sig av på sitt livs äventyr: ett helt år på resande fot i Indien.
Esther är den som planerar och styr, hon är euforisk inför utsikten att slippa England och den grå vardagen. Att Gemma är lika entusiastisk som hon själv tar hon för givet. Men väl framme i Delhi går saker och ting fel redan från början, och snart har drömresan förvandlats till en mardröm.
   Fem år senare återvänder Esther till Indien för att ta reda på vad som egentligen hände när hon förlorade Gemma."

Detta var en väldigt bra bok som jag nästan inte ville lägga ifrån mig. Jag ville läsa klart den så snabbt som möjligt för att jag skulle få veta vad som hade hänt med Gemma, och jag kan garantera er detta: Det var inte vad jag hade väntat mig.

De två vännerna reser iväg till Indien med sina ryggsäckar. Esther är världsvan och utåtriktad medan Gemma är blyg och tillbakadragen. Esther är den som styr och ställer i vart de skall åka och hur de ska gå tillväga med allt, hon har ju trots allt rest tidigare. Att den resan var en solsemester med familjen spelar ingen roll... Så där är de, två unga flickor ensamma i stora Indien.
Redan från början blir någonting fel mellan Esther och Gemma och man känner att det ligger någonting och pyr mellan dem. Men de försöker hålla modet och entusiasmen vid liv och gör sitt bästa för att hålla en god stämning. På en tågstation möter de sedan den mystiska Coral som hakar på dem på tågresan mot Calcutta. Gemma och Coral finner varandra snabbt och blir goda vänner. Esther blir avundsjuk på deras vänskap och känner sig utanför, samtidigt som hon inte kan slå bort känslan av att det är någonting konstigt med Coral och att hon inte är den som hon säger sig att vara.

En bra och spännande bok som gav mig en känsla av obehag lite nu och då. Som jag skrev, man vill inte sluta läsa för man är så nyfiken över vad som egentligen hände med Gemma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0